Artistic Representations of Malinche: From Hegemonic Nationalism to Subaltern Nationalisms
Abstract
Malinche has been a fundamental figure in the construction of the exceptionality of mestizo Mexican nationalism. However, her visibility and instrumentalization have varied according to dominant ideologies and official histories. This article analyzes emblematic works of twentieth-century art in which Malinche has been erased, relegated to a minor role, or given a notorious presence. Either as protagonist or secondary character, Malinche configures dynamic plots to understand: 1) Mexico’s politics of representation from critical perspectives of nationalism, gender, and race; 2) the crucial role of artists in consolidating patriotic images; and 3) the tension between what I call “hegemonic nationalism” and “subaltern nationalisms,” such as Chicano. I argue that male artists such as José Clemente Orozco, Diego Rivera, Jorge González Camarena, or Antonio Ruiz instrumentalized Malinche to symbolically define the boundaries of the nation and to make her function as a body politic through malleable allegories. In response to her black legend, Frida Kahlo and Chicana artists rescued Malinche’s historical agency by restoring her representational autonomy and reworking her legacy through feminism.
References
- A. Gil, Yásnaya Elena, 2021. Tres veces tres. En clave Malintzin nueve aproximaciones a su figura. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
- Acevedo, Esther (ed.), 1995. Testimonios artísticos de un episodio fugaz (1864-1867). México: Instituto Nacional de Bellas Artes.
- Alcalá, Rita Cano, 2001. “From Chingada to Chingona: La Malinche Redefined or, A Long Line of Hermanas”. Aztlan: A Journal of Chicano Studies 26 (21) (noviembre, 2001): 31-61.
- Altamirano, Ignacio Manuel, 1988. “Crónicas teatrales II”. En Obras completas, XI editado por Héctor Azar. México: Secretaría de Educación Pública.
- Ankori, Gannit, 2002. Imaging Her Selves- Frida Kahlo’s Poetics of Identity and Fragmentation. Westport, Connecticut: Greenwood Press.
- Anzaldua, Gloria, 1987. Borderlands La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute.
- Bartra, Roger, 1987. La jaula de la melancolía: identidad y metamorfosis del mexicano. México: Grijalbo/Debolsillo.
- Biblia Reina Valera. 1960. https://www.biblia.es/reina-valera-1960.php.
- Coffey, Mary K, 2003. “‘Without Any of the Seductions of Art’: On Orozco’s Misogyny and Public Art in the Americas”. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas 25 (83): 99-119. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2003.83.2153.
- ________, 2020. Orozco's American Epic. Myth, History, and the Melancholy of Race. Durham: Duke University Press.
- Cuadriello, Jaime, 2019. Malinche y Tlaxcala. Una personificación: territorios, pueblos e instituciones. México: H. Ayuntamiento de Tlaxcala.
- Eder, Rita, 2016. Narraciones: pequeñas historias y grandes relatos en la pintura de Antonio Ruiz El Corcito. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.
- Freud, Sigmund, 2012. Lo siniestro, traducción de Luis López Ballesteros. Apple Books. Epub.
- Gaspar de Alba, Alicia, 2005. “Malinche’s Revenge”. En Feminism, Nation and Myth. La Malinche, editado por Rolando Romero y Amanda Nolacea Harris. Houston: Arte Público Press. 44–57.
- González y González, Luis. “Patriotismo y matriotismo. Suave matria”. Nexos 108 (diciembre 1987): 51-59.
- Gramsci, Antonio, 1982-1999. Cuadernos de la cárcel, edición completa, 6 tomos. México, Era.
- Lomnitz-Adler, Claudio, 2006. Deep Mexico, Silent Mexico: An Anthropology of Nationalism. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Mesa-Bains, Amalia, 1999. “Domesticana: The Sensibility of Chicana Rasquache”. Aztlan: A Journal of Chicano Studies 24 (2) (otoño, 1999): 157-167.
- Messinger Cypess, Sandra, 1991. La Malinche in Mexican Literature from History to Myth. Austin: University of Texas at Austin.
- Navarrete, Federico, 2021. Malintzin, o a la conquista como traducción. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
- Núñez Seixas, Xosé M., 2018. Suspiros de España. El nacionalismo español, 1808. Barcelona: Crítica.
- Paz, Octavio, 1950. El laberinto de la Soledad. México: Cuadernos Americanos.
- Ramos, Samuel, 2005. El perfil del hombre y la cultura en México. México: Espasa-Calpe.
- Rodríguez Mortellaro, Itzel, 1997. “La nación mexicana en los murales del Palacio Nacional (1929-1935)”. En Los murales del Palacio Nacional, editado por Raquel Tibol. México: Américo Arte Editores, Instituto Nacional de Bellas Artes. 55-85.
- Romo, Terezita, 2022. “Hijas de la Malinche. Chicanas Reinscribe an Icon”. En Traitor, Survivor, Icon. The Legacy of La Malinche, editado por Victoria I. Lyall y Terezita Romo. New Haven: Yale University Press. 155-165.
- Salazar Mallén, Rubén, 1942. “El complejo de la Malinche”. Hoy, 270 (25 de abril, 1942).
- Sánchez-Tranquilino, Marcos, 1987. “Mano a mano: An Essay on the Representation of the Zoot Suit and its Misrepresentation by Octavio Paz”. Journal. A Contemporary Art Magazine 6 (46) (invierno,1987): 34-42. https://icaa.mfah.org/s/en/item/1126565.
- Segato, Rita Laura, 2013. La crítica de la colonialidad en ocho ensayos y una antropología por demanda. Buenos Aires: Prometeo Libros.
- Townsend, Camilla, 2015. Malintzin, una mujer indígena en la conquista de México. México: Ediciones Era.
- Tuñón, Julia, 2006. “Cuerpos femeninos, cuerpos de la patria”. Historias. Revista de la Dirección de Estudios Históricos del Instituto Nacional de Antropología e Historia 65 (2006): 41–60. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/historias/article/view/2199.
- Vargas Santiago, Luis, 2022. “Crafting the National: Visible and Invisible Malinches”. En Traitor, Survivor, Icon. The Legacy of La Malinche, editado por Victoria I. Lyall y Terezita Romo. New Haven: Yale University Press. 87-95.
- ________, 2024. “Más allá de la ironía y la sátira: inquietante extrañeza en la visualidad de Antonio Ruíz”. En Antonio Ruiz El Corcito. Montajes y escenas del México moderno, editado por Dafne Cruz Porchini y Luis Vargas Santiago. México: Museo Amparo/ Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.
- Velázquez Guadarrama, Angélica, 2018. Ángeles del hogar y musas callejeras representaciones femeninas en la pintura del siglo XIX en México. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.
- Widdifield, Stacie, 1966. The Embodiment of the National in Late Nineteenth–Century Mexican Painting. Tucson: University of Arizona Press.
- Wolfe, Bertram D., 1997. La fabulosa vida de Diego Rivera. México: Diana.
- Zavala, Adriana, 2010. Becoming Modern, Becoming Tradition: Women, Gender, and Representation in Mexican Art. Pensilvania: Pennsylvania State University Press.